سوالات شما

کاربر گرامی، شما می‌توانید پیش از هرگونه تماس یا ارتباط با همکاران صندوق اعتباری هنر، از پرسش‌‌هایی که اینجا گردآوری شده، پاسخ سوالات خود را پیدا کنید. این پرسش‌ها براساس مراجعات و ابهاماتی بوده که مخاطبان در طول زمان داشته‌اند. بنابراین تا حد امکان تلاش شده است تا سوالات شما در اینجا پاسخ داده شود. ما همواره برای رفع مشکلات شما، از سریع‌ترین و ساده ‌ترین راهکارها استفاده خواهیم کرد.

شما نیز می‌توانید سوالات خود را از ما بپرسید. به همین منظور از فرم پایین این صفحه استفاده نمایید. کارشناسان ما پس از بررسی سوال شما‌، به آن پاسخ داده و در همین صفحه می‌توانید پاسخ آن را مشاهده نمایید. خواهشمند است اگر مشکل و یا سوال موردی دارید، کدملی خود را نیز بیان کنید تا مشکل شما راحت‌تر قابل پیگیری و حل باشد. در صورت نیاز کارشناسان ما جهت رفع مشکل با شما تماس خواهند گرفت.

لطفا پیش از اینکه سوالی برای ما ارسال کنید، سوالات متداول زیر را مطالعه نمایید. شاید پاسخ آن در سوالات زیر پیش‌تر مطرح شده باشد.

 افراد معرفی شده از سوی صندوق اعتباری هنر به سازمان تأمین اجتماعی تحت پوشش چه قرارداد بیمه ای قرار دارند؟

صاحبان حرف و مشاغل آزاد

 مدارک لازم برای بیمه تأمین اجتماعی در صندوق اعتباری هنر چیست؟

عضویت در صندوق 
 ارائه درخواست از معاونت های تخصصی ذی ربط، خانه ها و یا ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها(برای متقاضیان استانی)

 حداقل وحداکثر سن برای بهره مندی از خدمات بیمه تأمین اجتماعی چند سال است؟

حداقل سن: 18 سال تمام 
 حداکثر سن : برای مردان و زنان 50 سال تمام 
 درصورتیکه سن متقاضی بیش از 50 سال باشد به ازای هر سال مازاد حداکثر سن، دارابودن 1 سال سابقه پرداخت بیمه الزامی است (بطور مثال فرد با 55 سال سن و 5 سال سابقه بیمه پردازی مشمول دریافت خدمات بیمه تأمین اجتماعی می شود).
 کسانی که حداقل ده سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند از اعمال شرط سنی معاف می‌باشند.

اعضا باید چگونه معرفی نامه خود را جهت ارائه به بیمه تأمین اجتماعی دریافت نمایند؟

پس از دریافت پیامک ارسالی از سوی صندوق: تهران: مراجعه به ساختمان مرکزی صندوق اعتباری هنر -- استان ها: با مراجعه به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی

 با توجه به اعتبار سه ساله عضویت در صندوق اعتباری هنرآیا در صورت عدم تمدید، خدمات بیمه تأمین اجتماعی استمرار خواهد داشت؟

خیر؛ خدمات صندوق به اعضایی که در مهلت مقرر نسبت به تمدید عضویت اقدام نکنند ارائه نخواهد شد. بر این اساس برای جلوگیری از ایجاد وقفه در سوابق بیمه ای، حداقل سه ماه قبل از انقضای تاریخ عضویت نسبت به تمدید آن اقدام نمایید.

 آیا امکان اضافه کردن سابقه قبلی به سوابق بیمه وجود دارد؟

بله؛ از طریق شعب سازمان تأمین اجتماعی می توانید اقدام کنید.

حداکثر و حداقل بیمه پردازی برای سال 1400چه مبلغی است؟

بر اساس حداقل دستمزد سال 1400 برای صاحبان حرف و مشاغل آزاد محاسبه می گردد.

براین اساس در سال 1400 مبلغ ماهیانه حق بیمه تامین اجتماعی(سهم فرد) در نرخ 12 درصد، 54 هزار و 880 تومان، 14 درصد 109 هزار و 760 تومان و 18 درصد 219 هزار و 521 تومان از سوی سازمان تأمین اجتماعی تعیین شده است. همچنین مبلغ سرانه درمان در سال جاری(1400 ) ، 71 هزار و 600 تومان تعیین شده است.

 صندوق اعتباری هنر چند درصد از حق بیمه ی ماهانه متقاضی را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می کند؟

اعضای صندوق می توانند ضمن برخورداری از حمایت های مربوط به بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، شامل فوت و بازنشستگی، از کمک ویژه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی معادل 10درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در هر سال، بابت حق بیمه ماهانه برخوردار شوند.( بيمه شده براساس طرح انتخابي ۲ يا ۴ يا ۸ را پرداخت مي نمايد).

 حق بیمه تأمین اجتماعی چند درصد است؟

بیمه شده می تواند یکی از طرح های حرف و مشاغل آزاد را با نرخ 12، 14 و 18 درصد را انتخاب کند.

طرح با نرخ 12 درصد: بیمه شدگان پس از بازنشستگی مستمری دریافت می کنند اما در صورت فوت قبل از بازنشستگی، مستمری به بازماندگان تعلق نخواهد گرفت.

طرح 14 درصد: در صورت فوت بیمه شده قبل و بعد از بازنشستگی، به بازماندگان مستمری پرداخت می شود.

طرح 18 درصد: فرد بیمه شده از بیمه بازنشستگی، مستمری فوت قبل و بعد از بازنشستگی برای بازماندگان و همچنین خدمات از کارافتادگی کلی حادثه ناشی از کار بهره مند می شود.

متقاضیان با پرداخت حق سرانه درمان، می توانند از خدمات درمانی برخوردار می شوند.

چه مدت پس از ارائه درخواست، معرفی نامه بیمه تأمین اجتماعی صادر می شود؟

اسامی متقاضیان واجد شرایط برای برخورداری از خدمات بیمه تأمین اجتماعی، تجمیع و در پایان هرفصل اسامی به سازمان تأمین اجتماعی ارسال می شود. 

 برای جلوگیری از قطع شدن بیمه چه کاری باید انجام داد؟

به منظور استمرار پوشش بیمه ی تأمین اجتماعی و جلوگیری از ایجاد گسست و وقفه درقراردادهای بیمه توصیه می شود، در موعد مقرر با مراجعه شعب تأمین اجتماعی( شعب معرفی شده از سوی صندوق که برمبنای آدرس ارائه شده توسط عضو تعیین شده است) نسبت به واریز سهم بیمه به طور منظم اقدام شود.

 در صورت قطع بیمه تأمین شرایط برقراری مجدد بیمه تأمین اجتماعی چگونه است؟

با ارائه نامه درخواست از معاونت های تخصصی ذی ربط، صنوف تخصصی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، معرفی نامه برقراری مجدد بیمه تأمین اجتماعی صادر می شود.

 نحوه عضویت در صندوق اعتباری هنر چگونه است؟

تکمیل فرم عضویت در سایت صندوق

بارگذاری معرفی نامه مورد تأیید از معاونت ها، صنوف تخصصی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها

بارگذاری مستندات زمینه فعالیت و سایر اطلاعات درخواستی(مدرک تحصیلی مرتبط، گواهی نامه نشان هنری، تصویر دفترچه بیمه و ...)

پرداخت حق عضویت پس از تائید مدارک

مدارک لازم برای عضویت در صندوق اعتباری هنر چیست؟

تکمیل فرم عضویت

بارگذاری صفحه اول و دوم شناسنامه، کارت ملی و عکس پرسنلی

بارگذاری معرفی نامه از معاونت ها، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها، صنوف تخصصی مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بارگذاری مدارک و مستندات هنری براساس رشته ی تخصصی

 نحوه پرداخت حق عضویت چگونه است؟

پس از تکمیل پروفایل، بارگذاری تمامی مدارک و مستندات درخواستی، تأیید مدارک توسط کارشناسان (براساس ضوابط و آئین نامه عضویت) و دریافت پیامک تأیید با ورود به قسمت پرداخت حق عضویت به صورت اینترنتی انجام می شود.

 آیا کسانی که فرم عضویت را تکمیل و حق عضویت پرداخت کرده اند، لازم است دوباره برای سال بعد حق عضویت پرداخت کنند؟

مدت اعتبار عضویت صندوق اعتباری هنر سه سال است و پس از گذشت این مدت باید نسبت به ارائه مدارک و مستندات استمرار فعالیت فرهنگی و هنری توسط اعضا اقدام شود. در صورت عدم اقدام در مهلت مقرر، تمامی خدمات صندوق در پایان تاریخ عضویت متوقف خواهد شد.

تمدید عضویت چگونه انجام می شود؟

اعضای محترم بایستی حداقل سه ماه قبل از اتمام تاریخ عضویت با دریافت معرفی نامه مجدد از معاونت های ذی ربط، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها، صنوف تخصصی مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بارگذاری این معرفی نامه و مستندات استمرار زمینه فعالیت خود در سایت صندوق اقدام نمایند تا پس از بررسی کارشناسان صندوق عضویت آنها تمدید شود.

 آیا صرفاً پرداخت حق عضویت به این معنی است که عضو می تواند از تمامی خدمات ارائه شده صندوق به رایگان استفاده نماید؟

ارائه خدمات به اعضا براساس آیین نامه ها و شیوه نامه ها می باشد.

روش دریافت کد عضویت چگونه است؟

پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، تأیید مدارک از سوی صندوق و پرداخت حق عضویت، شناسه عضویت برای اعضا ارسال می شود.

 آیا علاوه بر حق عضویت، مبلغی برای استفاده از خدمات صندوق باید پرداخت شود؟

بله، برای برخی از خدمات از جمله بیمه ی تأمین اجتماعی، بیمه ی درمان تکمیلی، عمر و حادثه اعضا باید سهم خود را بپردازند.

آیا انجمن های صنفی می توانند برای عضویت در صندوق اعتباری هنر، معرفی نامه صادر کنند؟

صرفا نامه‌های صادر شده از سوی مراکز ذیل که دال بر تایید صلاحیت هنری فرهنگی متقاضی باشد مورد تایید صندوق است:

- معاونت فرهنگی

- معاونت هنری

- معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی

- خانه سینما

- خانه کتاب

-خانه تئاتر

-خانه موسیقی

-مؤسسه هنرهای تجسمی

-مرکز هنرهای نمایشی

-معاونت  قرآن و عترت (باید معرفی نامه در سامانه معاونت قرآن و عترت ثبت شده باشد)

- ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها(با امضای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان)

نحوه بررسی و تأیید معرفی نامه‌های فعالیت هنری اعضا چگونه است؟

با بررسی تصویر معرفی نامه بارگذاری شده و سایر مستندات مرتبط توسط کارشناسان صندوق، رد یا تأیید آن مشخص می شود و همان لحظه از طریق پیامک به متقاضی اعلام می شود.

آیا برای کامل کردن عضویت پس ازپایان ثبت نام، احتیاج به مراجعه حضوری هست؟

خیر. پس از تایید نهایی مدارک، دریافت پیامک تأیید و واریز حق عضویت، دیگر احتیاجی به حضور و مراجعه به صندوق نیست.

 چگونه از پایان عملیات ثبت نام و تایید عضویت از طرف صندوق اعتباری هنر آگاه شویم؟

هنگامی که معرفی نامه و مدارک الصاقی شما مورد تایید و حق عضویت نیز پرداخت شده باشد، عضویت شما تایید و کد عضویت به شماره همراه شما پیامک خواهد شد.

منظور از مدرک تحصیلی مرتبط در سامانه عضویت چیست ؟

براساس آیین نامه عضویت، داشتن مدرک تحصیلی مرتبط از جمله شرایط عضویت برای برخی رشته ها مانند حوزه موسیقی، تجسمی و هنرهای نمایشی است. از این رو هنرمندانی که دارای مدرک تحصیلی مرتبط با زمینه فعالیت هستند لازم است نسبت به بارگذاری مدرک خود اقدام نمایند.

 در اطلاعات بانکی چه شماره حسابی باید ثبت نمود ؟

شماره حساب فعال

در صورت ثبت نام در سامانه هنرکارت و افتتاح حساب از سوی صندوق، شماره حساب متصل به هنرکارت جایگزین شماره حساب عضو خواهد شد.

اگر بعد از دریافت کد عضویت تغییری در اطلاعات هویتی داشته باشیم باید چه کنیم ؟

تغییر اطلاعات ثبت شده جز امکان اصلاح و ویرایش آدرس و شماره تماس پس از تأیید عضویت امکان پذیر نیست. در صورت تغییر نام و سایر مشخصات لازم است؛ اعضا با ارائه درخواست کتبی و مدارک مستند از طریق معاونت ها، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها، صنوف تخصصی مورد تأیید، تقاضای تغییر اطلاعات فردی نمایند.

 منظور از شغل در اطلاعات هویتی چیست؟

اشتغال و فعالیت به کار دیگری غیر از فعالیت های فرهنگی و هنری(کارمند، شغل آزاد و...) می باشد.

 برای ورود به پروفایل خود به چه قسمتی باید مراجعه کرد؟

با مراجعه به قسمت ورود و درج نام کاربری و رمز عبور در صفحه اصلی سایت، پروفایل عضو باز شده و اطلاعات قابل مشاهده است.

 شرایط انصراف از عضویت چیست؟

شرایط انصراف از عضویت به فرد بستگی دارد اما بعد از انصراف کلیه خدماتی دریافتی متوقف خواهد شد.

 آیا صندوق اعتباری هنر در شهرستان‌ها یا مراکز استان ها دفتر نمایندگی دارد؟

با توجه به اینکه صندوق اعتباری هنر زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، مدیران ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر استان به عنوان نماینده صندوق منصوب شده اند و یکی از کارمندان مستقر در اداره کل نیز به عنوان متصدی به مکاتبات و سایر امور محوله، رسیدگی خواهند کرد.

در صورت نیاز به تماس با بخش خاصی از صندوق اعتباری هنر چه کار باید کرد؟

شماره تلفن 42713000 (مرکز تماس صندوق اعتباری هنر) پاسخگوی سوالات اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه می باشد.

 ساعات کار صندوق اعتباری هنر چه زمانی است؟

 در ایام کرونا: از روز شنبه تا چهارشنبه - از ساعت 7:30 الی 14:30

 در صورت فراموشی رمز ورود چه باید کرد؟

اعضای محترمی که به دلیل فراموش کردن نام کاربری و رمز عبور، در ورود به پروفایل شخصی خود با مشکل مواجه می شوند می بایست بر روی گزینه فراموشی رمز عبور، در قسمت ورود/عضویت در سایت صندوق کلیک کرده و با وارد کردن کدملی و چک کردن شماره تماس، گزینه نام کاربری و رمز عبور را انتخاب نمایند و منتظر پیامک حاوی اطلاعات کاربری باشند.

به منظور استفاده از سایت و امکانات آن چه مرورگرهایی مناسبتر است؟

استفاده از مرورگر Google Chrome و Firefox و سایر مرورگرهای موجود

 کاربران چگونه از صحت پرداخت های خود آگاه شوند؟

پس از ورود به پروفایل از منوی وضعیت پرداخت و گزینه سوابق پرداخت می توانید تمام تراکنش های انجام شده را مشاهده نمایید.

الف) شرایط اختصاصی عضویت

شرایط عضویت نویسندگان

  • تالیف، ترجمه، نقد و بررسی، ویراستاری و یا تحقیق
  • حداقل دو عنوان کتاب در سطح بزرگسالان
  • یا سه عنوان کتاب در سطح کودکان و نوجوانان
  • ذکر نام فرد به عنوان همکار علمی در دایره المعارف ها و فرهنگ نامه ها

نکته: درخصوص کتاب های منتشر شده به صورت دوره ای، هرجلد یک عنوان کتاب لحاظ می شود.

مواردی که شامل عضویت در صندوق نمی شود:

  • گذشت 10 سال از انتشار آخرین اثر
  • فاصله انتشار بین دو اثر بیش از 5 سال باشد
  • کتاب های آموزشی
  • کتاب هایی که با عنوان شورای برنامه ریزی یا شورای علمی به صورت مجموعه ای از نویسندگان منتشر می شود
  • ذکر نام با عناوین نقاش، خطاط، عکاس، به اهتمام، تهیه کننده، با همکاری، تذهیب کننده، هیئت مشاوران، فیلمنامه‌ نویس نمایشنامه نویس، طراح، یادداشت های اول کتاب، حواشی و مقدمه مصداق نویسندگی نمی باشد.

شرایط عضویت روزنامه نگاران

روزنامه نگاران بایستی حـداقل دو سال به فعالیت خبـری و مطبوعاتی اشتغال داشته باشند.
  • انتشار اثر حداقل در 15 شماره نشریه توسط سردبیر، مدیر مسئول، روزنامه نگار، مقاله نویس، خبرنگار عکاس، مترجم و مفسر
  • انتشار اثر حداقل در 20 شماره نشریه توسط مدیر هنری، طراح گرافیک، طراح کاریکاتور و عکاس
  • انتشار حداقل 8 اثر در فصلنامه و گاهنامه
  • انتشار حداقل 20 اثر در ماهنامه

موزاردی که شامل عضویت در صندوق نمی شود: 

  • خبرنگاران آزاد (وابستگی سازمانی به یک نشریه یا رسانه خبری نداشته و به ازای دریافت دستمزد بصورت موردی اقدام می کنند)
  • خبرنگاران افتخاری
  • گذشت(غیرموجه) بیش از یک سال از انتشار آخرین شماره نشریه

نکته: روزنامه نگاران علاوه بر دارابودن شرایط فوق، باید از شرایط مندرج در تارنمای معاونت امورمطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (www.e-rasaneh.ir) برخوردار باشند. 

شرایط عضویت سینماگران 

کارگردانی، دستیار کارگردانی، برنامه ریزی، فیلمبرداری، دستیارفیلمبرداری، صدابرداری، چهره پردازی، تدوین، طراحی فیلم، جلوه های ویژه، بدلکاری، فیلمنامه نویسی،آهنگسازی، گویندگی و دوبلوری فیلم، طراحی انیمیشن و عروسکی، منشی گری صحنه، عکاسی سینما، مدیریت تولید و مستندسازی.

مواردی که شامل عضویت در صندوق نمی شود: 

  • کارگردان: گذشت بیش از 7 سال از ساخت آخرین فیلم بلند سینمایی

بازیگر، برنامه ریزان و دستیاران اول کارگردان: 

  • گذشت بیش از 3 سال از آخرین بازی در یک فیلم بلند سینمایی
  • حضور درکمتر از 2 فیلم بلند

شرایط عضویت هنرمندان موسیقی
آهنگسازی، تنظیم آهنگ، نوازندگی، خوانندگی، رهبری ارکستر

  • دارابودن مدرک تحصیلی مرتبط با حداقل پنج سال سابقه فعالیت حرفه ای و مستمر در آن زمینه
  • حداقل ده سال سابقه فعالیت مستمر و حرفه ای در رشته های مذکور با ارائه تائیدیه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شرایط عضویت هنرهای تجسمی

شامل رشته های نقاشی، طراحی، گرافیک، مجسمه سازی، سفال، سرامیک، آثار حجمی، نگارگری، خوشنویسی، کاریکاتور، عکاسی و ..

در صورت دارابودن مدرک تحصیلی مرتبط

  • اشتغال به فعالیت به صورت حرفه ای و یا اقدام به برگزاری حداقل یک نمایشگاه
در صورت عدم تحصیلات آکادمیک
  • هفت سال سابقه فعالیت حرفه ای مستمر
  • برگزاری سه نمایشگاه

شرایط عضویت هنرهای نمایشی

نمایشنامه نویسی، کارگردانی، تهیه کنندگی، بازیگری، طراحی نور، صدا، صحنه، لباس عروسک و گریم

در صورت دارابودن مدرک تحصیلی مرتبط

  • حداقل 1 سال سابقه کار مستمر و حرفه ای و مشارکت در اجرای چهار نمایش اجراء شده

در صورت عدم تحصیلات آکادمیک

  • حداقل هفت سال سابقه فعالیت مستمر و حرفه ای و مشارکت در هفت نمایش اجرا شده

ب) شرایط عمومی عضویت

  • ارائه معرفی نامه از سوی حوزه های تخصصی ذیربط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(معاونت امورهنری، معاونت امورمطبوعاتی و اطلاع رسانی، معاونت امورفرهنگی، معاونت قرآن و عترت، سازمان سینمایی، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها، خانه کتاب، خانه تئاتر، خانه سینما، مؤسسه هنرهای تجسمی، مرکز هنرهای نمایشی)
  • ثبت نام در سایت صندوق اعتباری هنر و تکمیل فرم حساب کاربری
  • بارگذاری مدارک و سوابق مربوط به فعالیت حرفه ای در حساب کاربری
  • پرداخت حق عضویت

ج) شرایط لغو عضویت

  • عدم هر یک از شرایط عمومی یا اختصاصی مندرج در آئین نامه
  • زیان مادی معنوی به صندوق و ارتکاب اعمالی که به اعتبار و منزلت آن لطمه وارد نماید(عضو قادر به جبران نباشد)
  • فوت عضو
  • عدم تمدید اعتبار(مدت اعتبار 3 سال شمسی)

سوال شما

شما نیز می‌توانید سوالات خود را از ما بپرسید. به همین منظور از فرم زیر استفاده نمایید. کارشناسان ما پس از بررسی سوال شما‌، به آن پاسخ داده و در همین صفحه می‌توانید پاسخ آن را مشاهده نمایید. خواهشمند است اگر مشکل و یا سوال موردی دارید، کدملی خود را نیز بیان کنید تا مشکل شما راحت‌تر قابل پیگیری و حل باشد. در صورت نیاز کارشناسان ما جهت رفع مشکل با شما تماس خواهند گرفت.



راه‌های ارتباطی

مرکز تماس

 شماره مرکز تماس: 42713000 (30 خط)

 شماره پیامک مرکز تماس: 500028180

 پست الکترونیکی مرکز تماس : cc@honarcredit.ir

 نشانی صندوق

تهران، خیابان قائم مقام فراهانی، کوچه ششم، پلاک ۱۳، ساختمان هنر

شماره نمابر (فکس) : ۸۸۷۳۰۶۸۸ ; صندوق پستی : ۱۵۸۶۸۵۶۱۱۱

پست الکترونیک : info@honarcredit.ir

پست الکترونیک روابط عمومی : pr@honarcredit.ir

با ما در شبکه‌های اجتماعی